انتخابات

مؤلف کتاب «پاسیاد پسر خاک» گفت: تنها علاقه شخصی و شناختن شخصیت سید علی‌اکبر ابوترابی موجب شد تا این کتاب را به نگارش در بیاورم.

 سیّد آزادگان، موضوع کتاب «پاسیاد پسر خاک»

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری ایسنا، محمد قبادی نویسنده کتاب «پاسیاد پسر خاک» ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای هشت سال دفاع مقدس بیان کرد: راه امام و شهدا به تعبیر سیدعلی‌اکبر ابوترابی‌فرد همان راه انبیا است و بر تک‌تک ما واجب است که برای ادامه داشتن این راه از هیچ تلاشی فروگذار نکنیم. برگزاری جلسه نقد و بررسی این امکان را فراهم می‌آورد تا نویسنده با دیدگاه‌های مختلف درباره اثرش آشنا شده و راهی برای اصلاح و بازنویسی کار و نگاشتن آثار جدید برای او باز می‌شود.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه بنده افتخار نفس کشیدن در هوای سیدعلی اکبر ابوترابی را داشتم، تنها به دلیل علاقه شخصی و شناختن شخصیت وی اقدام به نگارش این کتاب کردم. بنده کاری انجام ندادم و هرچه هست از برکت سیّد آزادگان است و من فقط تلاش کردم تمام مستنداتی که وجود داشت در این مکتوب گردآوری کنم. برای تألیف این کتاب مصاحبه‌ای 80 ساعته از شهرهای مشهد، تهران، قم و قزوین داشتم که این مصاحبه‌ها چیزی به جز خاطرات آزادگان از مرحوم ابوترابی بود؛ ولی به اعتقاد بنده تمامی آزادگان دفاع مقدس درباره وی حرفی برای گفتن دارند.

این نویسنده خاطرنشان کرد: باتوجه به بضاعت اندک خود تنها توانستم به مجموعه هزار جلدی کتابخانه دفاع مقدس و همان مصاحبه 80 ساعتی بسنده کنم.  قطعاً این کتاب ضعف‌ها و کاستی‌هایی دارد که باید به مدد منتقدان و مخاطبان برطرف شده و بازنویسی اتفاق بیفتد.

در ادامه این جلسه مسعود آتشگران، مؤلف و پژوهشگر دوره دفاع مقدس گفت: آثاری که در زمینه دفاع مقدس توسط ارگان‌ها و نهادهای مرتبط منتشر شده است در دو حوزه ادبی و تاریخی است. در آثار حوزه ادبی معمولاً محور متن بر خاطره گویی استوار است و جذابیت‌های بیشتری برای مخاطب به همراه دارد. در «پاسیاد پسر خاک» که نمونه ای مستندنگاری و تاریخی از آثار دفاع مقدس محسوب می‌شود نویسنده تلاش کرده با روایتی مستند درباره شخصیت سید آزادگان سخن بگوید.

این پژوهشگر گفت: نویسنده تأثیر سیدعلی اکبر ابوترابی را بر وقایع بیان کرده و بی آنکه متن ادبی و یا صرفاً خاطره بنویسد رخدادهای پیرامون شخصیت را از کودکی تا زمان وفات بازگو می‌کند. به نظر می‌رسد پاسیاد پسر خاک در واقع گزینش و چینش منتخبی از آثار نگاشته شده درباره سید علی اکبر ابوترابی است که در مواقع نیاز نویسنده از مصاحبه با آشنایان وی نیز بهره جسته است.

آتشگران در پایان گفت: با اینکه مؤلف از برخی از بخش‌های کتاب که مربوط به فعالیت سیدعلی اکبر ابوترابی در سال‌های انقلاب در قزوین است به سرعت عبور کرده اما در مجموع این اثر در مقایسه با آثاری که تا کنون در باب شخصیت سیدعلی اکبر ابوترابی فرد منتشر شده اثر قابل اعتنایی محسوب می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.